Dersin Adı | Temel Gerontoloji |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YB 109 | Güz | 2 | 0 | 2 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | Türkçe | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Ön Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Yaşlılık ve yaşlanmaya bağlı oluşan değişikliklerin ve yaşlı bireylerin yaşam kalitelerinin öneminin dersi alan öğrencilere aktarılması hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Yaşlı nüfus artışının nedenlerini, Türkiye’de ve dünyada yaşlılıkla ilgili demografik verileri anlatarak gerontoloji alanındaki temel bilgilerin verilmesini kapsar.Bunun yanı sıra yaşlılık döneminde görülen fizyolojik ve etik gibi sosyolojik sorunlara değinerek öğrencilerde bu konularla farkındalık yaratmayı ve çözüm önerileri geliştirebilmelerini hedefler. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, dersin tanıtımı, amaç ve hedeflerin belirtilmesi.Yaşlılığın tanımı ve yaşlılık biliminin tarihçesi | Prof. Dr. Ayfer Karadakovan, Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, 2014 sf: 3-4 |
2 | Geriatri ve Gerontoloji tanımlamaları. Yaşlılıkta ortaya çıkan değişiklikler ve yaşlanma teorileri. | Velittin Kalınkara, Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık,ANKARA, 2011, sf :7-39. Prof. Dr. İsmail Tufan, Türkiye'de Yaşlılığın Yapısal Değişimi, Koç Üniv Yayınları, 2014, İstanbul, sf:14-19 |
3 | Türkiye’de ve dünyada yaşlılığın demografik durumu ve epidemiyolojisi | Prof. Dr Servet Arıoğul, Geriatri ve Gerontoloji; MN Medikal & Nobel;2006, ANKARA sf: 3-11, http://www.itgevakif.com/pdfs/I.TürkiyeYaşlılıkRaporu_itufan_sicher.pdf |
4 | Yaşlanmaya bağlı fizyolojik ve psiko-sosyal değişimler | Prof. Dr. Ayfer Karadakovan, Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, 2014 sf: 279-295, s:77-87 |
5 | Yaşlı bireyin değerlendirilmesi, Yaşlılığı etkileyen faktörler ve erken yaşlanmanın önlenmesi | Prof. Dr Servet Arıoğul, Geriatri ve Gerontoloji; MN Medikal & Nobel;2006, ANKARA sf: 135-257 |
6 | Yaşlılık ve etik | Prof. Dr. Ayfer Karadakovan, Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, 2014 sf: 87 |
7 | Yaşlılıkta beslenme. | Prof. Dr. Ayfer Karadakovan, Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, 2014 sf: 114-138 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Geriatrik aciller. | http://www.turkgeriatri.org/sorulariniza_yanitlar.php?pg=yaslilikdonemindeaciller |
10 | Yaşlı istismarı ve ihmali. | Velittin Kalınkara, Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık,ANKARA, 2011, s: 142-154 |
11 | Yaşlı bireylerde yaşam kalitesinin ve sosyal desteğin önemi ve sağlıklı ve aktif yaşlanma. | Prof. Dr. Ayfer Karadakovan, Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, 2014 sf: 99-171 |
12 | Yaşlılarla ilgili dernek, kurum, kuruluşlar ve faaliyetleri. | Prof. Dr Servet Arıoğul, Geriatri ve Gerontoloji; MN Medikal & Nobel;2006, ANKARA sf: 21-36 |
13 | Ülkemizde yaşlıların durumu, Türkiye’de yaşlılarla ilgili kanun ve yönetmelikler. | http://www.itgevakif.com/pdfs/I.TürkiyeYaşlılıkRaporu_itufan_sicher.pdf. Sf:117-132 Prof. Dr Servet Arıoğul, Geriatri ve Gerontoloji; MN Medikal & Nobel;2006, ANKARA , sf:69-79 |
14 | Ulusal ve uluslar arası yaşlılık politikaları. | http://www.itgevakif.com/pdfs/I.TürkiyeYaşlılıkRaporu_itufan_sicher.pdf, SF:63-79 Velittin Kalınkara, Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık,ANKARA, 2011, s: 267-311 |
15 | FİNAL SINAVI | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | 1. Velittin Kalınkara, 2011 Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi Kitabı, Nobel Akademik Yayıncılık,ANKARA, 2. Prof. Dr Servet Arıoğul, Geriatri ve Gerontoloji; Nobel;2006. , ANKARA \n 3. Prof. Dr. Yeşim GÖKÇE-KUTSAL, Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, ANKARA 4. Prof. Dr. Ayfer Karadakovan, Yaşlı Sağlığı ve Bakım, Akademisyen Tıp Kitap Evi, 2014 5. Yaşlı ve Hasta Bakım Hizmetleri Kitabı 2013, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, , Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri, 6. Fadıloğlu Ç., Ertem G., Şenuzun Aykar F., 2013 Evde Sağlık ve Bakım, Göktuğ Yayıncılık, Sözkesen Matbaacılık, Ankara 7. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü., 2008 Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, ANKARA 8. Sabuncu F.,, AY F.A., 2010 Klinik Beceriler : Sağlığın Değerlendirilmesi Hasta Bakım ve Takibi, Nobel Tıp 9. PowerPoint sunumlar. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 5 | |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 5 | 15 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 7 | 8 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | |
Final Sınavı | 1 | 20 | |
Toplam | 137 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Alanında uygulamanın gerektirdiği güncel kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir | X | ||||
2 | Alanı ile ilgili araç-gereçleri ve teknolojileri kullanır ve bakımını yaparak sürdürür, temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | ||||
3 | Alanında sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir ve önerilerini başkaları ile paylaşır. | X | ||||
4 | Yasal sorumluluklarının farkındadır, alanında temel düzeydeki çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir | X | ||||
5 | Yaşlı, yaşlının ailesi ve çalışma arkadaşları ile doğru, anlaşılır, dürüst ve açık iletişim kurar, düşünce ve bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak sorumluluk alır | X | ||||
7 | Alanında edindiği bilgileri kullanarak, bilimsel verileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar ve değerlendirir | X | ||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini kavrar, öğrenme gereksinimlerini belirleyerek karşılayabilir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | X | ||||
9 | Sosyal, kültürel özellikler ve evrensel etik değerleri dikkate alarak davranır; mesleğinin gerektirdiği etik ilke ve standartları korur ve sürdürür | X | ||||
10 | İş güvenliği, çevre koruma, kalite ve hasta güvenliği kavramlarının bilir ve bunların gereklerini yerine getirir | X | ||||
11 | İngilizce'yi Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar | |||||
12 | Yaşlıya fiziksel, ruhsal ve sosyo-kültürel yönleriyle bütüncül yaklaşım sergiler | X | ||||
13 | Huzurevi işleyişine yönelik gereksinimler doğrultusunda ihtiyaçları belirleyip, gelişime yönelik etkinlikleri planlar ve yürütür |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest